<< Powrót do listy postów
blog-post image

Poduszki powietrzne – najważniejsze informacje

Wiesz, w jaki sposób działają poduszki powietrzne? W jakich okolicznościach wybuchają? Dlaczego ich sprawność i wymiana są takie ważne? Na te i inne pytania odpowiedzieliśmy w poniższym artykule – sprawdź!

Wszystkie systemy bezpieczeństwa w pojeździe powinny być sprawne. Wielokrotnie to właśnie dzięki nim wychodzimy z kolizji lub wypadku bez większego uszczerbku na zdrowiu. Poduszki powietrzne, pasy, hamulce – to tylko kilka z podstawowych elementów, na które trzeba zwrócić uwagę przy zakupie pojazdu. 

Jak działają poduszki powietrzne

Zasada działania jest prosta – elektronika w połączeniu z akcelerometrem, czujnikami i żyroskopem oceniają, do jakiego typu zagrożenia doszło – tzn. niegroźny przedmiot uderzył w samochód (np. piłka wypadająca na ulicę) czy też doszło do zderzenia się pojazdów (lub uderzenia w drzewo), podczas którego należy uchronić pasażerów poduszką powietrzną. 

System zwany Airbag Control Unit (ACU) odpowiada za wysyłanie impulsów do poduszek powietrznych – nie zawsze jest wymagane, żeby wybuchły wszystkie na raz. Urządzenia mierzą w ciągu ułamków sekund, z której strony nastąpiło zderzenie oraz z jakąś siłą i na tej podstawie dają sygnał do działania.

Poduszki uruchamiają się poprzez ładunek pirotechniczny, dlatego mówimy o ich „wybuchu”. Jest to najszybszy sposób ich nadmuchania i tylko w ten sposób mogą zadziałać skutecznie. Co ciekawe, ujście powietrza następuje dokładnie w tym samym momencie, co jej dokładne napełnienie. W ten sposób widzimy, jak podczas testów manekin „wpada” głową w poduszkę, dzięki czemu wychodzi z opresji bez większych problemów. Innym powodem, dlaczego powietrze natychmiast musi zacząć być opróżniane z poduszki, jest fakt zwiększonego ciśnienia w kabinie pojazdu, przez co mogłoby dojść do uszkodzenia słuchu poszkodowanego w kolizji czy wypadku. Siła wybuchu poduszki powietrznej również jest regulowana, dostosowana do sił zderzenia pojazdu. Eksplozja generuje prędkość aż do 300 km/h.

Rodzaje poduszek powietrznych

Obecnie wyróżniamy 4 różne kategorie poduszek powietrznych:

  • modele frontowe,
  • boczne kurtyny powietrzne głowy,
  • klatki piersiowej,
  • boczne.

Najbardziej znane są modele frontowe, czyli te umieszczone w kierownicy oraz desce rozdzielczej. Chronią kierowcę oraz pasażera znajdujących się w pojeździe w chwili zderzenia. 

Boczne kurtyny, boczne oraz klatki piersiowej należą do grupy SAB, czyli Side Air Bags, a ich zadaniem jest ochrona głowy i tułowia pasażerów. W nowszych samochodach znajdują się również poduszki odpowiadające za ochronę kolan, centralne poduszki zabezpieczające  uruchamiające się w chwili uderzenia pojazdu z lewej lub prawej strony oraz kurtyny tylne. 

Z każdym rokiem bezpieczeństwo w samochodach jest na coraz wyższym poziomem, a pionierem w tym zakresie niezmiennie zostaje Volvo. Marka ta od początku swojej przygody z motoryzacją stawia na bezpieczeństwo i w niedalekiej przyszłości planuje, aby w ich samochodach już nigdy nikt nie zginął – poprzeczka postawiona bardzo wysoko! 

Po czym poznać uszkodzoną poduszkę powietrzną

Charakterystycznym elementem świadczącym o wcześniejszym wybuchu poduszki powietrznej jest zmiana koloru (przebarwienie) na desce rozdzielczej lub wszelkie zarysowania, które wskazują na demontaż przednich elementów wewnątrz pojazdu. Taki zabieg świadczy, że ktoś przy tym „majstrował”. 

Informacja dla osób, które znają się na pojazdach – przed zakupem pojazdu sprawdź podłużnice auta na kanale. Jeżeli są uszkodzone, samochód brał udział w zderzeniu drogowym, podczas którego poduszki wystrzeliły. Charakterystycznym elementem jest również gaśnięcie w jednym momencie kontrolki poduszek powietrznych oraz ciśnienia oleju – to znak, że sprzedający podłączył obie kontrolki do jednego sygnału ostrzegawczego. 

Zakup używanego samochodu nie należy do łatwego zadania. Handlarze robią, co mogą, aby na chwilę ukryć wady pojazdu i szybko go sprzedać. Kupujący zawsze podpisuje, że zapoznał się ze stanem technicznym pojazdu, dlatego reklamacja i udowadnianie racji w sądzie właściwie mija się z celem. Chyba że mamy dużo czasu i dobrego prawnika.

Dlatego, jeżeli nie znasz się na pojazdach, zawsze zleć komuś oględziny i sprawdź pojazd przed zakupem. Wydatek rzędu 100-500 zł może Cię uchronić przed sporymi kosztami w niedalekiej przyszłości tuż po kupnie auta.