Łańcuchy na koła – najważniejsze informacje
Zimy w Polsce w ostatnich latach nie wymuszały na kierowcach pojazdów łańcuchów na koła. Czasem w górskich rejonach, jednak w mieście już każdy zapomniał, jak to kiedyś bywało. Niemniej warto wiedzieć, jak i jakiego rodzaju łańcuchy zastosować w razie potrzeby, aby nie uszkodzić opon i bezpiecznie dojechać do celu.
Założenie łańcuchów pozwala samochodom pokonywać strome wzniesienia i zapobiega poślizgowi podczas zjazdu. Zaleca się mieć je w bagażniku, zwłaszcza jeżeli często podróżujesz w górskie rejony. Łańcuchy zdecydowanie poprawiają przyczepność pojazdu, szczególnie w miejscach, w których pozornie łatwo można przejechać po białym puchu, pod którym nierzadko znajduje się gruba warstwa lodu.
W krajach takich jak Francja, Austria, Szwajcaria istnieje obowiązek jazdy z łańcuchami w rejonach znacznie pokrytych śniegiem. Ze względu na trudne warunki drogowe, stosuje się tam łańcuchy stalowe, tekstylne mogą nie zostać uznane przez lokalne służby i trzeba będzie na miejscu nabyć nowe, co wiąże się ze znacznie wyższymi kosztami, aniżeli zakup łańcuchów w Polsce.
Miejsca szczególnie niebezpieczne i wymagające łańcuchów oznaczone są znakiem drogowym C-18 – tzn., że kierujący pojazdem silnikowym ma obowiązek stosować łańcuchy przeciwpoślizgowe na co najmniej dwóch kołach napędowych. Niedostosowanie się do nakazu może skutkować mandatem w wysokości 200 zł, 1 punktem karnym oraz zakazem kontynuowania jazdy do czasu poprawy warunków drogowych.
Jazda z łańcuchami nie różni się wiele od standardowej, jednak w chwili, gdy dojeżdżamy do suchej drogi, należy je ściągnąć, aby nie uszkodzić nawierzchni. Łańcuchy nie mają większego wpływu na zużycie opon, ponieważ zakłada się je tylko na kilka chwil w miejscach trudniej przejezdnych.
Jak zakłada się łańcuchy na koła?
Łańcuchy nakłada się na koła osi napędowej i odpowiednio napina, żeby nie było żadnego luzu. W przypadku pojazdów z napędem 4×4 zaleca się, aby łańcuchy założyć na wszystkie koła. Jednak jeżeli dysponujesz tylko dwoma sztukami, załóż je na przód.
1) Przygotuj (rozplącz) łańcuchy.
2) Rozłóż na ziemi w taki sposób, żeby środek linki znajdował się po wewnętrznej stronie koła, a łańcuchy wychodziły na zewnątrz.
3) Zaczepy znajdujące się na końcach linki połącz na przedniej górnej ściance opony.
4) Nałóż łańcuch na wewnętrzną część koła (opleć oponę).
5) Przewlecz łańcuch napinający przez bloczki, po czym go naciągnij.
6) Końcówkę łańcucha napinającego połącz z najdalszym ogniwem, żeby dobrze naprężyć łańcuch.
Po wykonaniu wszystkich czynności przejedź kilkadziesiąt metrów i upewnij się, że łańcuchy wciąż są dobrze naciągnięte na opony. W przypadku jakiegokolwiek luzu dociągnij je raz jeszcze.
Z czego zrobione są łańcuchy?
Łańcuchy na koła wykonane są wysokiej jakości stali (oplot z ogniw) lub tekstylnych (mają formę pokrowca [skarpety] na koło i bardzo łatwo się je zakłada) – jednak te nie dają gwarancji tak dobrej przyczepności, jak w przypadku stalowych oraz znacznie szybciej się zużywają. Modele różnią się w zależności od rodzaju pojazdu: inne są dla samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Inne trzeba zakupić również do pojazdów o obniżonym zawieszeniu. Znaczenie mają także parametry pojazdu (np. napęd przedni, tylny, 4×4).
Najpopularniejszymi wzorami łańcuchów są romboidalne i diamentowe – im gęstość siatki łańcucha jest większa, tym sprzęt będzie pracował efektywniej i poradzi sobie w trudniejszych warunkach.
Ile kosztują łańcuchy samochodowe?
Ceny są zróżnicowane, od 40 zł do ponad 200 zł. Bardzo wygodne są te z automatycznym zaciskiem i zdecydowanie je polecamy, chociaż ich cena jest relatywnie wyższa (nawet do ok. 1000 zł). Niemniej ich zakładanie trwa krócej, robi się to łatwiej, co ma znaczenie, ponieważ zawsze robimy to w zimowych i trudnych warunkach.
Motoryzacyjne porady
Jazda z łańcuchami nie powinna przekraczać 50 km/h.
Unikaj gwałtownych przyspieszeń.
Unikaj gwałtownych hamowań.
Zaraz po skończonej podróży dokładnie umyj łańcuchy ze śniegu i błota, żeby służyły Ci jak najdłużej.
Nie jeździj po nieośnieżonej nawierzchni.
Dobrze zamontowane i użytkowane łańcuchy na koła, nie niszczą opon.