<< Powrót do listy postów
blog-post image

Serwis klimatyzacji – wszystko, co warto wiedzieć

W zależności od eksplotacji pojazdu serwis klimatyzacji powinno się robić raz w roku lub raz na dwa lata. Nie rzadziej, ponieważ wewnątrz zbierają się grzyby, pleśnie, wirusy i bakterie, które później wdychamy. Dlatego chcąc zadbać o siebie, zadbaj o sprawny i czysty układ klimatyzacji. 


Poza tym im dłużej zwlekasz z serwisem, tym droższa może okazać się naprawa. Standardowy, coroczny przegląd, zwykle kończy się wymianą filtra kabinowego, czyszczeniem, ozonowaniem układu, dopełnieniem gazu/cieczym, czyli czynnika chłodzącego.

Klimatyzacja w pojeździe ma wiele zalet, zarówno zimą, jak i latem. W czasie gorących dni zapewnia optymalną temperaturę wewnątrz pojazdu, natomiast zimą osusza wnętrze auta, dzięki czemu szyby znacznie szybciej odparowują. Niemniej, żeby spełniała swoje funkcje, wymaga regularnej kontroli i weryfikacji poszczególnych elementów. 

Ciekawostka:

Niektórzy użytkownicy klimatyzacji nie chcą uruchamiać jej zimą, ponieważ nie kojarzą jej zalet w mroźne dni. Mimo wszystko „klimę” trzeba odpalać na minimum 20 minut tygodniowo, przez cały rok, aby nie doprowadzić do zatarcia się sprężarki, odpowiadającej za prawidłowe działanie układu klimatyzacji.

Serwis układu klimatyzacji zapewnia jego pełną wydajność i unika spalania większej ilości paliwa. Warto mieć świadomość, że gdy klimatyzacja jest niesprawna lub czynnika chłodzącego jest zbyt mało, sprężarka odpowiadająca za jej prawidłowe działanie, jest znacznie bardziej obciążona, szybciej się zużywa, a cały proces w konsekwencji powoduje większe zużycie paliwa. Pozorne oszczędzanie na wizycie u mechanika może skończyć się znacznie wyższym rachunkiem.

Ciekawostka 2:

Niektórzy twierdzą, że klimatyzacja w pojeździe jest niezdrowa dla naszego organizmu – owszem, ale tylko wtedy, gdy zostaje zaniedbana i wewnątrz układu zbierają się bakterie, pleśn i grzyby. Czysta „klima” nie ma przeciwników, również w środowisku medycznym. Nie ma badań, które potwierdziłyby szkodliwość klimatyzacji dla naszego zdrowia.

Jakie czynności wykonuje się podczas serwisu klimatyzacji?

Odwiedzając swój ulubiony warsztat zajmujący się serwisem klimatyzacji, pewnie zauważyłeś, że zawsze podpinają auto do jakiejś maszyny. Jest to stacja obsługi klimatyzacji, która zawiera dane dotyczące różnych systemów klimatyzacji, dzięki czemu precyzyjnie dobiera się odpowiednią ilość oleju oraz czynnika chłodzącego. Urządzenie sprawdza również szczelność układu oraz usuwa nagromadzony stary wkład. 

Szczelność układu sprawdza się poprzez wpuszczenie do środka ciekłego azotu. W tym samym czasie mechanik pokrywa całą instalację specjalnym preparatem, która w razie nieszczelności zaczyna się pienić. 

Innym sposobem są elektroniczne detektory wycieków/nieszczelności, które poprzez weryfikację ciśnienia i elastycznej sondy, wykrywają ewentualne luki w wężykach. 

Następnym elementem poddawanym analizie jest stan poziomu oleju mineralnego, odpowiadającego za smarowanie sprężarki oraz czynnika chłodzącego – zwykle po upływie roku powinno go ubyć ok. 10%.

Kolejno sprawdza się stan filtra klimatyzacji – zazwyczaj wymienia się go po upływie roku lub dwóch, w zależności od częstotliwości użytkowania samochodu, a więc i klimatyzacji. Filtr należy go zamontować tuż po otwarciu – jeżeli do pół godziny nie zostanie umieszczony we właściwym miejscu, nie nadaje się do dalszego użytku.

Po wykonaniu powyższych czynności sprawdza się poziom temperatury przy kratkach nawiewowych, który musi być zgodny z tym, co zaleca producent i znajduje się w danych serwisowych. 

Ostatnim elementem jest czyszczenie i dezynfekcja układu, czyli usunięcie grzybów, bakterii i pleśni zalegających w układzie (które tworzą się poprzez powstawanie znacznej ilości zalegającej wilgoci). Sposoby na ich pozbycie się są dwa: ozonowanie (w zamkniętym obiegu powietrzu wewnątrz pojazdu) lub środki chemiczne rozprowadzane za pomocą ultradźwięków. 

Kupując używany samochód, sprawdź, czy układ klimatyzacji jest na pewno szczelny. Koszty naprawy sprężarki czy wymiany chłodnicy są bardzo wysokie.