Kiedy korzystnie sprzedać/kupić używany samochód?
Wielu kierowców stara się odpowiedzieć sobie na to pytanie – kiedy jest najkorzystniejszy moment, żeby zmienić auto? W którym momencie to się opłaca? Jaki wiek auta jest najbardziej chodliwy na rynku wtórnym? Na te i inne pytania odpowiedzieliśmy w niniejszym artykule.
Szacuje się, że jeżeli dbasz o samochód, regularnie wymieniasz oleje, filtry, części czy serwisujesz klimatyzację, po upływie 5-7 lat powinieneś zacząć się rozglądać za zmianą pojazdu. I to niezależnie od tego, czy samochód kupiłeś nowy z salonu czy używany z rynku wtórnego.
Najważniejszymi czynnikami determinującymi cenę pojazdu są: rodzaj silnika, wyposażenie, cena pierwszego zakupu, segmentu pojazdu, wersji nadwozia, marki, przebiegu. Uwagę należy zwrócić również na zmiany w poszczególnych pojazdach (tak zwany lifting), żeby po czasie nie okazało się, że eksploatacja danego samochodu jest szczególnie droga, ponieważ był produkowany tylko w którmkim okresie i ma na przykład specyficzne elementy, które w późniejszych latach wycofano.
Kupując całkiem nowy samochód, do 7 lat możesz jeździć ze spokojną głową – oczywiście wiele zależy od Twojego stylu jazdy oraz poszanowania dla danego pojazdu. Niemniej przy standardowej jeździe, nic wielkiego nie powinno się przez ten czas wydarzyć. Po minionym okresie należy spodziewać się pierwszych większych napraw lub konieczności wymiany poszczególnych elementów.
Czasami, zwłaszcza po okresie gwarancyjnym, naprawa może okazać się tak droga, że bardziej opłaca się sprzedać samochód o zaniżonej cenie i dołożyć do nowego, aniżeli ingerować w naprawdę. Jednak jw. – wiele zależy od codziennego sposobu eksploatacji pojazdu oraz stylu jazdy. Sam zdecydujesz, jakie rozwiązanie jest dla Ciebie najkorzystniejsze.
Często osoby mające własny warsztat lub po prostu znające się na samochodach, chętnie kupują takie egzemplarze, wiedząc, że naprawią je sobie sami niskim kosztem.
W przypadku pojazdów starszych, powyżej 7-10-letnich, zawsze przejedź się na Stację Kontroli Pojazdów lub skorzystaj z pomocy eksperta motoryzacyjnego/rzeczoznawcy, którzy bardzo dobrze znają się na samochodach różnych marek i dokładnie sprawdzą pojazd. Dzięki temu sprzedasz samochód z łatwością po faktycznej cenie rynkowej lub kupisz bez obaw o swoje bezpieczeństwo na drodze.
Elementy wpływające na cenę używanego auta
Pierwszy właściciel
Dlaczego na ten podpunkt tak wiele osób zwraca uwagę? Ponieważ są przekonani, że jeżeli auto miało jednego właściciela, oznacza, że dobrze zna jego historię, równomiernie je eksploatował i dbał, ponieważ jeździł nim na co dzień. Może i tak, chociaż niejednokrotnie w rodzinie jest tylko jedno auto i użytkuje je kilka osób, w tym mniej lub bardziej doświadczeni kierowcy. Auto mogło jeździć w jakiejś firmie, chociaż właścicielem jest osoba prywatna. „Pierwsze właściciel” kusi, ale, jak zawsze, i w tym przypadku zmiennych jest znacznie więcej.
Przebieg
Zdecydowanie ma znaczenie. Po przekroczeniu magicznego progu 300 000 km wiele osób omija ogłoszenia samochodów z takim przebiegiem. Powód jest prosty – wiele części zaczyna się „sypać”, są zwyczajnie zużyte. Oczywiście i w tym przypadku dużo zależy od tego, jak właściciel dbał o auto, ponieważ zdarzają się i takie, które z przebiegiem 500 000 km są w niezłym stanie technicznym, ale powiedzmy sobie szczerze, taki ofert jest bardzo mało.
Zmiana modelu
Bardzo ważny punkt, na który powinieneś zwrócić uwagę w chwili zakupu używanego pojazdu. Ma znaczenie, w jakiej jest fazie – czy właśnie został wprowadzony na rynek, jest w okresie sprzedaży,, przeszedł lifting lub czy jest wycofywany z regularnej sprzedaży. W przypadku decydowania się na zakup nowego pojazdu, jego najrozsądniejsza cena będzie w chwili wycofywania danego model z rynku.
Silnik
Są silniki, które mają już swoją złą sławę na rynku, np. 1.5 dCi i 1.9 dCi Renault, 1.6 HTP BMW, 2.0 d BMW, 2.0 D Subaru, 2.0 CiTD Mazdy, 2.0 TS Alfy Romeo, 1.4 TSI i 2.0 TDI Volkswagena. Najlepiej nawet nie rozważać ich zakupu – mają za sobą swoje mroczne, wielokrotnie potwierdzone, historie.
Silniki benzynowe, za którymi warto się rozejrzeć to m.in.: 1.6 MPI Audi, 1.4 Fiat, 1.8 i-VTEC Honda, 1.4-1.6 16 V Hyundai, 1.8 VVT-i hybrid Toyota, 2.4 R5 Volvo.
W przypadku silników diesla mówi się o bezawaryjności w przypadku m.in.: 1.4 TDI Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, 1.4 HDI Toyota, Citroen, Peugeot, Mazda, 1.6 HDI Volvo, Ford, 1.6 CRDI Hyundai, Kia, 2.0 M-JET Opel, Lancia, Saab, Alfa Romeo, 1.9 TDI Skoda, Audi, Seat.
Rynek pokazuje również, że samochody z instalacją autogazu tracą najwięcej wartości względem pojazdów napędzanych benzyną.
Opinia o marce też ma znaczenie. Kupcy Alfy Romeo najczęściej pytani są, czy w komplecie dokupili sobie lawetę. Ford ma swoją mało przyjemną rymowankę, natomiast posiadacze Volvo czują prestiż.
I niezmiennie – niezależnie od wszystkich powyższych czynników, zawsze sprawdź pojazd przed zakupem!