Jak przygotować auto do sprzedaży?
Dobrze przygotowany do sprzedaży egzemplarz pojazdu bardzo szybko znajdzie nowego właściciela. W tym wpisie zrobiliśmy zestawienie czynności, które warto wykonać tuż przed wystawieniem auta na portale ogłoszeniowe. Oczywiście z zachowaniem się fair wobec kupującego – za którego bezpieczeństwo poniekąd odpowiadasz, sprzedając mu swój samochód.
Istnieje kilka skutecznych sposobów sprzedaży auta.
Pierwszym, podczas którego właściwie niczym się nie przejmujesz – wstawienie auta do komisu. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że wiąże się to z zapłatą prowizji. Mimo wszystko wygodne. Jednak zawsze porównaj ceny i opinie różnych komisów i dopiero na tej podstawie podejmij decyzję o wstawieniu tam auta.
Drugim sposobem jest wystawienie ogłoszenia na portalach do tego stworzonych. Cena nie jest wygórowana, a dodatkowa promocja też nie kosztuje majątku. Wszystko zależy jednak o tego, jaki masz rodzaj pojazdu oraz jaka jest jego cena. Bywają modele, które znacznie trudniej sprzedać, przez co wielokrotnie trzeba odświeżać płatną subskrypcję na stronach motoryzacyjnych – być może wtedy bardziej będzie się opłacało oddać auto do komisu. Ponownie zrób sobie kalkulację.
Trzecim sposobem – bezpłatnym, który jednak wymaga trochę więcej zaangażowania, jest wejście na fora motoryzacyjne. Wystarczy przygotować opis i zdjęcia pojazdu i umieszczać je na grupach/forach sprzedażowych lub tematycznych, dotyczących konkretnej marki pojazdu.
Fora są o tyle dobre, że rzeczywiście jest tam spory ruch i stali odbiorcy, również handlarze, którzy czyhają na okazje. Na grupach z konkretną marką pojazdu nierzadko znajdują się fanatycy danej firmy, którzy dzielą się radami w zakresie zakupu. Wszystko zależy od Twojego zaangażowania, stworzonego opisu i nastawienia do sprzedaży.
Przygotowanie pojazdu do sprzedaży
Wycena
Na początku zajmujemy się faktyczną wyceną pojazdu. Robimy to na podstawie roku produkcji, stanu technicznego, ewentualnych śladów eksploatacyjnych. Jeżeli nie masz pojęcia, ile warty jest obecnie Twój samochód, przejrzyj podobne oferty już wystawionych do sprzedaży pojazdów i uśrednij cenę. Możesz także zadzwonić do kilku niezależnych komisów i podając dane na temat samochodu, uzyskasz orientacyjną cenę.
Wyczyszczenie samochodu
Wiele osób decyduje się na dokładne wyczyszczenie auta wewnątrz i z zewnątrz. Zasada jest prosta – ludzie kupują oczami. I wielokrotnie zdarza się, że przymykają oko na drobne usterki, ponieważ „widzą”, że dany egzemplarz jest zadbany i chcą być w jego posiadaniu.
Polerowanie lakieru
W przypadku droższych pojazdów, uwagę potencjalnego nowego nabywcy na pewno zwrócą mniej lub bardziej drobne rysy. Jeżeli nie chcesz, by negocjował cenę i próbował ją obniżyć o widoczne ślady użytkowania pojazdu, zainwestuj kilkaset złotych na polerowanie lakiery.
Diagnostyka pojazdu/Sprawdzenie stanu technicznego
O tym, czy naprawdę warto zainwestować w dany pojazd, powinien zadecydować diagnosta – zarówno, gdy sprzedajesz i kupujesz auto. Sprzedając, zadbaj o bezpieczeństwo swojego następcy i sprawdź faktyczny stan techniczny pojazdu. Wykonaj kontrolę przed sprzedażową. Dzięki temu będziesz miał również „podkładkę”, że stan techniczny pojazdu jest faktycznie dobry lub auto wymaga jedynie drobnych napraw (w które naturalnie nie chcesz dodatkowo inwestować przed sprzedażą – lub chcesz, by podnieść jego wartość). Taki dokument stanowi świetne zabezpieczenie obu stron transakcji. Koszt tej inwestycji wynosi zaledwie 100 zł.
Zdjęcia/Wideo
Po wykonaniu powyższych czynności, pora zrobić dobre zdjęcia. Z naciskiem na dobre. Im lepsza fotografia, tym łatwiej Ci będzie sprzedać swój samochód. Zaprezentuj go z każdej strony, otwórz drzwi, bagażnik, zaprezentuj środek. W przypadku umieszczania ogłoszenia na forach/grupach, całkiem nieźle sprawdzi się filmik, podczas którego dodatkowo możesz opowiedzieć kilka słów na temat danego auta.
Ogłoszenie
Niewątpliwie najwygodniej jest dodać ogłoszenie na różne portale motoryzacyjne, służące do wspomagania transakcji kupna-sprzedaży pojazdu. Aby szybciej sprzedać auto, opisz jak najwięcej szczegółów i historię pojazdu – tym samym zwiększysz wiarygodność odbiorcy i zdecydowanie zwrócisz uwagę na swoje ogłoszenie. Prawdziwość danych kupujący mogą sprawdzić w Centralnej Ewidencji Pojazdów, jeżeli tylko udostępnisz publicznie numer VIN.
Tak przygotowane auto oraz ogłoszenie są gotowe do publikacji. W razie potrzeby skorzystania z usług diagnosty zapraszamy na naszą stronę Lokalny Diagnosta – sprawdź pojazd w interesującej Cię lokalizacji. Zdalnie lub lokalnie.
Powodzenia w sprzedaży!