Sezonowa wymiana oleju i filtrów
Sprawny i wieloletni samochód jest wtedy, gdy regularnie o niego dbamy. W szczególności mamy na myśli regularną wymianę olejów i filtrów. Dlaczego to takie ważne? Między innymi po to, żeby nie zatrzeć silnika lub nie doprowadzić do innych uszkodzeń w pojeździe.
Co dokładnie trzeba wymienić w aucie każdego roku?
Olej
Odpowiada za chłodzenie silnika, smarowanie poszczególnych elementów (pod maską znajdują się chłodnica oleju oraz wymienniki ciepła) oraz utrzymanie go w czystości. Dzięki tej ostatniej funkcji zapobiega odkładaniu się do środka produktów spalania, dostających się do oleju podczas pracy silnika.
Filtr oleju
Zadaniem filtra oleju jest usunięcie zanieczyszczeń, nawet tych najdrobniejszych. W innym razie, gdyby cokolwiek dostało się do obiegu (np. ziarenka piasku), mogłoby dojść do uszkodzenia silnika. Wewnątrz filtra znajduje się papierowy wkład odporny na olej (nie rozpuszcza się), który jednocześnie przepuszcza go dalej, aby mógł spełniać swoją funkcję (filtruje).
Filtr dobiera się indywidualnie pod dany pojazd. Najlepiej używać tego rekomendowanego przez producenta. Wybór rodzaju filtra oleju zależny jest między innymi od konstrukcji jednostki napędowej, dlatego też ich producenci podają do ogółu informację, do jakich silników nie stosować danego produktu. To istotne z perspektywy prawidłowego funkcjonowania układu silnikowego.
Filtr oleju wymieniany jest jednocześnie z olejem oraz uszczelką korka spustowego.
Filtr powietrza
Należy do układu dolotowego w silniku spalinowym oraz zabezpiecza silnik przed dostaniem się do środka nieporządanych zanieczyszczeń. Niezbędny element w każdym samochodzie! Jeżeli nie zadbamy o czystość filtra, czyli jego regularną wymianę, brudne powietrze może uszkodzić tłoki, cylindry czy pierścienie tłokowe, co w konsekwencji obniża trwałość i żywotność silnika.
Filtr kabinowy
Za prawidłową wentylacje w samochodzie odpowiada filtr kabinowy. Oczyszcza powietrze dostające się do wnętrza pojazdu, a w pojazdach z klimatyzacją dodatkowo usprawnia jej działanie. Przy wymianie tego filtra widać, jak ważną funkcję spełnia – dba o to, żebyśmy w czasie podróży nie wdychali niepotrzebnych zanieczyszczeń. Zatrzymuje m.in. kurz, cząstki asfaltu, zarodniki grzybów, pyłki roślin czy drobin gumy ze ścierających się podczas jazdy opon.
Sygnałem, że pora wymienić filtr kabinowy, zdecydowanie jest/są:
- nieprzyjemny zapach w środku samochodu (to znak, że w filtrze rozwijają się bakterie i grzyby),
- mniejsza przepustowość powietrza (słabsze dmuchawy),
- parujące szyby.
Filtr paliwa
Jak sama nazwa wskazuje, oczyszcza paliwo, a jego trwałość zależna jest od zastosowanego wewnątrz papieru (działa podobnie do filtra oleju). Producenci sugerują, żeby filtr paliwa wymieniać co 15-50 tys. Km. Rozbieżność cenową determinuje jakoś produktu.
Przede wszystkim warto zaznaczyć, że częstotliwość wymiany filtrów i oleju mierzy się poprzez indywidualną eksploatację pojazdu. Prawidłowym momentem na ponowny serwis jest przekroczenie 15-20 tys. km lub po upływie roku. To znaczy, że jeżeli dużo i często podróżujesz, równie często odwiedzasz swojego mechanika. Jeżeli nie przekraczasz 20 tys. km rocznie, wystarczy, że raz w roku odwiedzisz warsztat w celu okresowego serwisu pojazdu spowodowanego codzienną eksploatacją.
Filtr cząstek stałych (DPF, FAP)
Montuje się go w układach wydechowych wysokoprężnych silników. Zadaniem filtra cząsteczek stałych jest oczyszczanie gazów spalinowych z sadzy.
Koszty, z którymi powinieneś się liczyć przy wymianie filtrów i oleju
Filtr oleju
30-50 zł + robocizna ok. 40 zł
Filtr powietrza
65-75 zł + robocizna ok. 25-30 zł
Filtr kabinowy
80-90 zł + robocizna ok. 40 zł
Filtr paliwa
70-120 zł, robocizna ok. 40 zł
Filtr cząstek stałych
3 000-6 000 zł + robocizna ok. 500 zł,
Zalecana wymiana co 150 tys. km.
-------------------------------------
Kupujesz używany samochód?
Sprawdź jego stan techniczny, korzystając z usług diagnostów dostępnych na naszej stronie: Lokalny Diagnosta.