<< Powrót do listy postów
blog-post image

Diesel czy benzyna – co wybrać?

W świecie motoryzacji mamy zarówno zwolenników, jak i przeciwników samochodów w dieslu i benzynie. Powodem są skrajnie różne potrzeby, które mamy wobec pojazdów silnikowych. Jedni podróżują więcej, inni poruszają się tylko po mieście – który rodzaj paliwa i jaki silnik będzie w tej sytuacji lepszy?

Ile ludzi, tyle opinii, a każdy doradzi Ci wybór według własnych doświadczeń i przefiltruje przez swoje potrzeby – o Twoje własne wypyta Cię tylko doradca lub ekspert samochodowy i to do niego powinieneś zwrócić się o pomoc. 

Swego czasu diesel w Polsce był bardzo popularny, stąd rynek samochodów używanych jest przepełniony ofertami tego typu pojazdów. Niemniej warto pamiętać, że te silniki zawierają drogie w naprawie elementy oraz jest ich tak wiele rodzajów, że trzeba wiedzieć, jakich unikać, a które są warte rozważenia. 


Ile kosztuje benzyna, a ile diesel?

W zakresie cenowym bywa różnie, ponieważ znaczenie ma kilka czynników, w tym: rodzaj silnika i jego dobra lub zła opinia, rocznik pojazdu oraz jego popularność poprodukcyjna. Ostatecznie jednak diesel w chwili zakupu jest droższy. Dlaczego wtedy? Ponieważ olej napędowy jest tańszy oraz spalanie paliwa na 100 km również wychodzi mniej aniżeli w przypadku pojazdów benzynowych. Dzięki czemu jazda poniekąd rekompensuje wyższą cenę zakupu. Prawdą jest także, że silniki diesla osiągają wyższą sprawność silnika. Wydaje się więc, że są zdecydowanie bardziej wydajne. Jest jedno „ale” – samochód z olejem napędowym musi jeździć w dalsze trasy. Dzięki „przepalaniu” go na autostradzie samoistnie czyszczą się filtry (zwłaszcza w przypadku filtrów cząstek stałych), co chroni przed zużyciem kluczowych elementów silnika. Diesel nie nadaje się do jazdy tylko po mieście i zalecany jest dla osób często podróżujących. 

Jeżeli mowa o serwisowaniu, samochody benzynowe są zdecydowanie tańsze w utrzymaniu ze względu na znacznie prostszą budowę. Warto wziąć ten czynnik pod uwagę, jeśli decydujemy się na używany samochód i mieć świadomość, że im starszy pojazd, tym więcej wizyt u mechanika. 


Różnice w dieslu a benzynie 

Diesel posiada bardziej rozbudowany układ zasilania paliwem, a koszty naprawy względem benzyny różnią się o nawet kilka tysięcy złotych (więcej w przypadku diesla). W samochodzie benzynowym znajdują się tańsze świece iskrowe, natomiast w dieslu żarowe, chociaż ostatecznie nie jest to bardzo duży wydatek ani różnica w cenie. Diesle znane są również z częstszego posiadania koła dwumasowego, będącego częścią skrzyni biegów, którego naprawa jest stosunkowo droga. Warto jednak zaznaczyć, że nowsze silniki benzynowe również posiadają dwumas, o czym użytkownicy dróg nie wiedzą lub zapominają. 

I pewnie słyszałeś o AdBlue – to wodny roztwór mocznika o nominalnym stężeniu 32,5% znajdujący się w osobnym zbiorniku w pojeździe. Nowe samochody z silnikiem diesla zobowiązane są do montowania tego wtrysku, ponieważ zmniejsza emisję szkodliwych związków. Stało się tak za sprawą wprowadzenia dosyć rygorystycznej normy Euro 6. W Niemczech na przykład nie wjedziesz do zielonej strefy samochodem z silnikiem diesla bez AdBlue, co odrobinę podnosi koszty eksploatacji samochodu. Ceny płynu AdBlue wahają się między 30 a 60 zł za opakowanie. Możliwe jest też tańsze tankowanie na stacjach benzynowych, ale nie wszystkie jeszcze posiadają takie stanowisko.  

Warto także zwrócić uwagę, że diesle częściej miewają problem z odpaleniem w okresie zimowym, ponieważ świece żarowe muszą się rozgrzać. W benzynie wystarczy iskra. W tym drugim samochodzie również temperatura robocza zostanie osiągnięta szybciej, co wiąże się ze wcześniejszym obniżeniem zużycia paliwa.

Nasza rada – każdy pojazd przed zakupem powinien zostać bardzo dokładnie sprawdzony – w tym historia napraw, zamontowane części i ogólne jego zużycie. Dzięki temu unikniesz niespodzianek w postaci drogich napraw, a samochód zostanie dopasowany pod Twoje potrzeby! Sprawdź dostępne oferty ekspertów na naszej stronie: https://lokalnydiagnosta.pl

Ciekawostka: w poniższej tabeli przedstawiono różnicę samych kosztów paliwa, przy założeniu, że

- oba samochody diesel i benzyna kosztowały 20 000 zł,

- roczny przebieg wyniósłby 20 000 km,

- cena ubezpieczenia byłaby taka sama,

- spalanie w mieście dla benzyny wynosiłoby 8,5 l/100 km,

- spalanie w mieście dla diesla wynosiłoby 6,0 l/100 km,

- spalanie na trasie dla benzyny wynosiłoby 7.5 l/100 km,

- spalanie w trasie dla diesla wynosiłoby 5.0 l/100 km,

- średni koszt benzyny: 4.4 zł/litr,

- średni koszt oleju napędowego: 4.31 zł/litr,

- proporcje jazdy w mieście/trasie: 50/50,

- ubezpieczenie: 7% wartości pojazdu.

Koszty benzyna

Różnica

Kryterium

Koszty diesel

20 000

Cena samochodu

20 000

1 400

Kwota ubezpieczenia

1 400

7 040

2 299

Koszty paliwa

4 741

28 440

2 299

Koszty w pierwszym roku

26 141

28 440

2 299

Koszty ogółem

26 141

Z takiego uproszczonego wyliczenia wynika, że same koszty paliwa dla samochodu z silnikiem benzynowym byłyby większe o 2 299 zł w skali roku aniżeli w przypadku pojazdów z olejem napędowym.