<< Powrót do listy postów
blog-post image

Turbosprężarka – prawidłowe użytkowanie i regeneracja

Turbosprężarka jest elementem mocowanym w silniku, a napędzana przez gazy wylotowe motorów spalinowych, czyli spaliny, które wydobywają się z silnika. W efekcie działań zwiększa moc silnika.

Użytkownicy samochodów z turbiną wyraźnie poczują przyspieszenie zwykle po uzyskaniu 2-2.2 tys. obr./min. Jednak przed wyruszeniem w trasie istotne jest, aby po uruchomieniu silnika odczekać ok. 30 sekund, aby za pomocą pompy olej miał chwilę na rozprowadzenie się po całym układzie i właściwie go nasmarował. Jest to jedna z zasad długowieczności turbiny.

Co ciekawe – właściwe użytkowanie pojazdów posiadających turbosprężarkę powinno przyczynić się do jej rzadkiej regeneracji czy wymiany, ponieważ została zaprojektowana w taki sposób, aby służyła latami. 

Zasada związana z odczekaniem kilkudziesięciu sekund dotyczy również wyłączania pojazdu po zakończonej jeździe. Turbina powinna mieć chwilę, aby ostygnąć, dlatego zaleca się, aby po zatrzymaniu pojazdu pozostawić go na jałowym biegu przez nawet 2-3 minuty. Auto można wyłączyć szybciej tylko wtedy, gdy proces schładzania rozpoczęliśmy już kilka chwil wcześniej, tzn. podczas wolniejszej jazdy i z obrotami poniżej 1,5 tys./min.

Ważne!

Jeżeli Twój samochód posiada system start-stop oraz silnik z turbosprężarką, zaleca się, aby wyłączyć go podczas trwania długiej trasy, podczas której silnik jest stale na wysokich obrotach. Istnieje bowiem duże ryzyko uszkodzenia turbiny (a w efekcie i silnika), jeżeli rozgrzana zostanie nagle odłączona od zasilania. Przykładem może być krótki postój czy pobranie biletu na autostradowych bramkach.

Turbina jest jednym z powodów, dlaczego samochody ją posiadającą, lubią długie trasy. Podczas gdy pracuje, dochodzi do wypalania sadzy, co nie ma możliwości się wydarzyć podczas zwykłej jazdy po mieście. Dlatego jeżeli rzadko podróżujesz na długich trasach, zdecyduj się na zakup samochodu bez turbiny. Po mieście nie potrzebujesz wysokich osiągnięć czy znacznego przyspieszenia, używanego najczęściej do dynamicznej i energicznej jazdy.

Turbosprężarka ulega awarii w momencie, gdy dostają się do niej zanieczyszczenia. Może się tak wydarzyć, jeżeli nie wymieniamy regularnie oleju i filtra powietrza. Między innymi z tego powodu tak ważny jest regularny serwis, zgodny ze sposobem eksploatacji pojazdu. Wyraźnym sygnałem, że turbina wymaga regeneracji lub wymiany jest powolny wyciek oleju od miejsca montażu turbiny do interculera. Zwykle dzieje się tak po przejechaniu ok. 200-250 tys. km.

Pasjonaci motoryzacyjni zalecają, żeby nie regenerować, a wymieniać uszkodzoną turbinę na nową, co ponownie wpłynie na długowieczność silnika (oczywiście nie pomijając pozostałych elementów i szybkiej wymiany wyeksploatowanych części). Niemniej różnica cenowa jest tu kluczowa, dlaczego częściej się regeneruje, aniżeli wymienia. Regeneracja w dobrym serwisie zaczyna się od 1200 zł. Nowa oscyluje w granicach nawet 3 000 zł.

Regeneracja czy wymiana turbiny?

Wszystko zależy od tego, do jakiego rodzaju uszkodzenia doszło. Jeżeli mechanik stwierdzi, że nie trzeba wymieniać całej turbiny, podpowie Ci, aby ją zregenerować. Tym samym zmniejsza się ryzyko, że nowy element będzie wadliwy lub nieodpowiedni dla naszego silnika, co również się zdarza.

Regeneracja turbosprężarki dotyczy jej wymontowania oraz bardzo dokładnego wyczyszczenia. Czasami trzeba też wymienić kilka elementów, w tym przewody lub zawory. Następnie weryfikuje się jej szczelność. W procesie wymiany wyrzuca się każdy element i montuje nowe, bez wyjątków – dlatego cena znacząco się różni.

Ważne!

Regeneracja turbiny nie może być zbyt tania! Niestety jest to czasochłonny i wymagający specjalistycznej wiedzy (jak demontować i zamontować) i odpowiednich środków czyszczących proces. Dlatego cena za całość usługi nie powinna być niższa niż 1 800-2 500 zł. W kwocie zawiera się regeneracja (1 200-1 450 zł), wymiana filtru powietrza i oleju + (ewentualnie innych elementów) oraz tak zwana robocizna. Wielokrotnie słyszeliśmy o częstych reklamacjach, gdy kwota za regenerację wynosiła maksymalnie 800 zł. Szanujący się mechanik wie, ile pracy musi wykonać i na jakie elementy zwrócić uwagę, żeby po zamontowaniu auto było sprawne, a turbina ponownie posłużyła na wiele kilometrów.

Nie należy ignorować sygnałów, jakie daje nam silnik. Jeżeli turbina zaczyna świszczeć, z wydechu wydobywa się czarny lub niebieski dym albo zauważysz wyciek z silnika, od razu jedź do mechanika. Nienaprawienie turbosprężarki na czas może doprowadzić do całkowitego remontu silnika.

—————————————

Kupujesz używany samochód? Sprawdź oferty diagnostów motoryzacyjnych dostępne na naszej stronie https://lokalnydiagnosta.pl