<< Powrót do listy postów
blog-post image

Kontrola pasów bezpieczeństwa

W samochodzie jest kilka elementów, które odpowiadają za nasze bezpieczeństwo w razie kolizji lub wypadku, w tym pasy. Bardzo ważne jest, żeby żaden z nich nie był zużyty i wciąż mógł spełniać swoją funkcję. Zastanawiałeś się, jak możesz sprawdzić, czy pasy bezpieczeństwa są w dobrym stanie?


Przypuszczamy, że pasy są ostatnim elementem, na który zwróciłbyś uwagę, kupując używany samochód, o ile w ogóle byś o nich pomyślał. Dlaczego? Ponieważ z reguły są bardzo trwałe, a ich skuteczność szacuje się na wiele lat. Niemniej one też się starzeją i tracą swoją pierwotną jakość.

W naszym poprzednim artykule wspominaliśmy, że zwłaszcza samochody sprowadzane zza granicy często są pokolizyjne lub powypadkowe i tylko doprowadzane do stanu sprzedażowego. Nikt ich nie weryfikuje i nie testuje pod względem bezpieczeństwa po „złożeniu”, czyli po naprawie.

W całym tym procesie (sprowadzenia auta, naprawienia i wystawienia oferty) pasy bezpieczeństwa bardzo często są pomijane, ponieważ ich wymiana jest stosunkowo droga. Ogólnie rzecz biorąc części związane z układem bezpieczeństwa oraz ich naprawa nie należą do najtańszych i nierzadko przekraczają faktyczną wartość pojazdu.

Zagrożeniem jest również kwitnący handel częściami zamiennymi, w tym pasami.

Pasy bezpieczeństwa

Wszystkie dostępne testy samochodowe wskazują na ochronę zdrowia i życia osób będących w pojeździe, jeżeli są zapięte pasami. Niedostosowanie się do zaleceń może skutkować ciężkim uszczerbkiem zdrowia, a w konsekwencji nawet życia. Sytuację dodatkowo komplikuje wybuch poduszki powietrznej, który często prowadzi do poważnych obrażeń.

Jeżeli pasy bezpieczeństwa w pojeździe nie są sprawne, skutki nawet pozornie niegroźnej kolizji mogą być potężne.

Wiesz, jak działają pasy? Mają wbudowany system bezpieczeństwa biernego, z ang. Supplemental Restraint System (SRS), który za pomocą specjalnych czujników pobiera informacje o sytuacji, jaka ma miejsce w samochodzie. Gdy dochodzi do zderzenia, system się aktywuje, dzięki czemu pasy się napinają i zabezpieczają pasażerów biorących udział w zdarzeniu drogowym. Sterownik SRS odpowiedzialny jest również za działanie poduszek powietrznych.

Jak sprawdzić stan pasów bezpieczeństwa?

Pierwszym elementem, na który trzeba zwrócić uwagę, są przetarcia. Jakiekolwiek pęknięcia lub znaczne zużycie materiału sprawiają, że pasy przestają zapewniać 100% bezpieczeństwa, czyli przestają spełniać swoją funkcję. W przypadku nawet pozornie drobnych uszkodzeń nie ma gwarancji, że zadziałają prawidłowo w trakcie zderzenia z innym pojazdem lub obiektem.

Jeżeli doszło do wypadku lub kolizji z udziałem weryfikowanego pojazdu, pasy będą zablokowane. Wynika to z faktu, że wystrzeliły ładunki pirotechniczne, czyli system SRS zadziałał prawidłowo. Pasy będą ponownie sprawne dopiero po wymianie zużytych elementów lub całych pasów.

Równie prostym sposobem na zweryfikowanie, czy pasy są sprawne, jest ich naciągnięcie i puszczenie. W pojeździe, który nie uczestniczył w zdarzeniu drogowym, zwiną się automatycznie. W innym przypadku będą wracały do pozycji wyjściowej powoli lub trzeba będzie je wspomóc – chociaż to może również oznaczać, że zostały wymienione i pochodzą z demontażu z innego auta. A czasem wystarczy tylko wymienić mechanizm zwijacza, ponieważ zwyczajnie się zużył, co nie jest równoznaczne z kolizją drogową.

Szarpnij! Jeżeli się zablokują, prawdopodobnie wszystko jest w porządku. Ale jeśli blokada nastąpi z opóźnieniem lub wcale, pasy w żaden sposób nie zabezpieczą pasażerów będących w samochodzie.

Kolejnym równie istotnym działaniem podczas kontroli samochodu jest zapięcie pasów i zweryfikowanie poprawności działania klamry. Czyli sprawdzenie, czy pas się zamyka i swobodnie można się z niego wypiąć. Jeżeli napotkasz problem, ponownie powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Spróbuj wtedy użyć smaru – być może mechanizm się zużył i to wystarczy. Jeżeli to nie pomoże, klamra powinna zostać wymieniona.

Demontaż i montaż nierzadko pozostawiają po sobie wiele śladów. W droższych samochodach mechanicy bardziej się starają, by ukryć wymianę pasów lub któregoś z wadliwych elementów, ale w przypadku tańszych pojazdów, nikt nie będzie chciał ponosić większych kosztów. Dzięki temu łatwo ocenić, czy pasy bezpieczeństwa zostały naruszone – cały mechanizm ma fabrycznie sporo zabezpieczeń i maskownic.

Nie daj się oszukać

Pomimo że w naprawianych samochodach można zastosować pasy po regeneracji, sprzedawca powinien Cię poinformować, że takie znajdują się w wystawionym na sprzedaż pojeździe – najprawdopodobniej tego nie zrobi. Dlatego, jeżeli nie znasz się samochodach lub wiesz mniej więcej, na co zwrócić uwagę, zdecyduj się na pomoc ekspertów. Dokładna diagnostyka pojazdów nie jest droga – ceny zaczynają się już od 100 zł, dlatego warto mieć odłożonych dodatkowych kilkaset złotych i zlecić kontrolę wypatrzonego auta, aniżeli w niedalekiej przyszłości liczyć wielotysięczne straty. Służymy pomocą: lokalnydiagnosta.pl

Powodzenia!