Czy warto kupić używane auto z LPG?
Wielu kierowców decyduje się na zakup pojazdu z instalacją autogazu, ponieważ słyszeli, że jest taniej. Sprawdziliśmy, czy na pewno mniejszy zbiornik, przeglądy instalacji, czy sam montaż rzeczywiście, w ogólnym rozrachunku, kosztują mniej oraz jak LPG wpływa na pracę silnika. Wszystkie informacje zawarte są w poniższym artykule.
Pierwszą istotną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę w pojeździe z instalacją LPG to jej rodzaj. Może się bowiem okazać, że dawne modele nie spełniają obecnych norm lub nie są kompatybilne z nowszymi pojazdami (mamy głównie na myśli systemy kontroli czystości spalin, z którymi instalacje LPG nieszczególnie się lubią). Druga spawa – montaż instalacji autogazu niemal zawsze wiąże się z ryzykiem awarii pojazdu, niemniej aby LPG nie zaszkodziło silnikowi, trzeba wiedzieć, jak to dobrze zrobić – dlatego nie oszczędzaj, wybierając miejsce zlecenia takiej usługi. Jakikolwiek błąd może bowiem doprowadzić do znacznego zwiększenia kosztów eksploatacji pojazdu, w tym nawet remontu silnika. W nowszych autach montaż instalacji LPG jest też coraz trudniejszy, tym bardziej nie warto oddawać samochodu przypadkowej osobie.
Rozliczenie kosztów LPG vs. benzyna/olej napedowy
Ceny instalacji autogazu wahają się od 1 000 do 4 000 zł i dzieli się je na generacje od I do V. Jak się pewnie domyślasz, najbardziej pożądaną jest instalacja z grupy V, niemniej kierowcy najczęściej decydują się na te z poziomu III, co wiąże się z jednorazowym kosztem montażu rzędu ok. 2 000 do 2 500 zł. Jak się okazuje, ze względu na (ponad) połowę niższą cenę gazu względem benzyny czy oleju napędowego, w zależności od tego, jak często podróżujesz, inwestycja zaczyna się zwracać już po 6-7 miesiącach lub przejechaniu 20 tys. km.
Faktem natomiast jest droższe ubezpieczenie pojazdu z instalacją LPG oraz badania techniczne (w zależności od miasta różnica cenowa wynosi ok. 60-90 zł). OC i AC dla samochodów z gazem wyniesie Cię więcej, jednak w ostatecznym rozrachunku, wciąż się opłaca, nie są to kosmicznie duże sumy.
Czy gaz wpływa na dynamikę jazdy?
Nie. Rozwój techniki, branży motoryzacyjnej oraz coraz to nowsze generacje instalacji gazowych z bezpośrednim wtryskiem gazu nie wpływają na komfort jazdy czy dynamikę pojazdu. W niektórych testach osiągają nawet lepsze wyniki, aniżeli samochody napędzane benzyną. Jednak zawsze warunek jest jeden – żeby auto nie sprawiało nam problemów związanych z LPG, instalacja musi zostać precyzyjnie dobrana do modelu, rocznika i rodzaju pojazdu oraz poprawnie zamontowana. Zdecydowanie nie warto oszczędzać na wyborze komponentów i montażu – inwestycja i tak stosunkowo szybko się zwraca podczas późniejszego, codziennego użytkowania.
Czy instalacja LPG jest bezpieczna?
Pytanie o bezpieczeństwo instalacji autogazu pada stosunkowo często, ponieważ sceptyków nie brakuje. Wiele osób wciąż uważa, że samochód z LPG to tykająca bomba. Okazuje się jednak, że butle gazowe montowane w pojazdach są niemal pancerne i w razie wypadku czy kolizji bardzo trudno je uszkodzić. Dodatkowo zastosowane w instalacji automatyczne zabezpieczenie odcina dopływ gazu w momencie zderzenia, co potwierdza Przemysłowy Instytut Motoryzacji.
Ciekawostka!
Zdecydowanym plusem pojazdów z instalacją autogazu jest ich wydajność na trasie. W sytuacji, gdy jesteśmy w miejscu odległym o wiele kilometrów od jakiejkolwiek stacji benzynowej, a skończy nam się zasób LPG, wystarczy się przełączyć na inny rodzaj paliwa w naszym pojeździe i ze spokojem kontynuować podróż.
Testy samochodów z instalacją LPG wykazały także, że wytwarzają zdecydowanie mniejsze ilości gazów cieplarnianych. Jest to o tyle ważne w kontekście użytkowania dróg, że względy eko coraz bardziej rozwijają się na świecie. W obecnej chwili na przykład stare diesle nie wjadą do Berlina, który jest w tak zwanej strefie niskiej emisji spalin (zielona strefa ekologiczna), bez specjalnej zielonej plakietki.
Wniosek jest zawsze jeden – kupując używany samochód, dokładnie go sprawdź na stacji diagnostycznej lub poproś o pomoc eksperta motoryzacyjnego czy Rzeczoznawcę. Zwłaszcza jeżeli nie jesteś pewien, czy instalacja w danym pojeździe wciąż nadaje się do użytkowania. Zazwyczaj po upływie 10 lat trzeba zamontować ją na nowo.