<< Powrót do listy postów
blog-post image

Sprowadzanie auta z Niemiec – czy to się opłaca?

Oferty samochodów używanych sprowadzanych z zagranicy nierzadko kuszą swoim opisem. Auto w idealnym stanie, jeździło po niemieckich drogach, więc mało wyeksploatowane. Postanowiliśmy szerzej przyjrzeć się temu tematowi i poniekąd wskazać Ci, na co warto zwrócić uwagę, kupując importowany pojazd. Wszelkie informacje znajdują się w tym artykule. 

Plusy i minusy

Zacznijmy od tej nie najlepszej strony prawdy. Niestety większość samochodów sprowadzanych z zagranicy jest prokolizyjnych lub powypadkowych lub miało tuż przed wystawieniem na sprzedaż jakiś uszczerbek. Mogło to być wgniecenie, rdza, problemy ze skrzynią biegów i tym podobne. Coś, co można bez problemu zatuszować lub względnie łatwo naprawić niskim kosztem. Gdyby były w stanie „igła”, co często możemy przeczytać w ogłoszeniu, takie transakcje by się nie opłacały. Oczywiście występują wyjątki od reguły i możemy trafić na całkiem niezły egzemplarz, a to za sprawą tego, że chociażby Niemcy chętniej zmieniają samochody ze „starych” – kilkuletnich, na nowe, ponieważ zwyczajnie mają taką możliwość. 

Najlepsze rozwiązanie? Zakup u sprawdzonego źródła, nie u przypadkowego handlarza. Ewentualnie prosto od zagranicznego właściciela, jednak wtedy trzeba wiedzieć gdzie i jak szukać. Na szczęście są osoby, które usługami tego typu zajmują się zawodowo –  zdecydowanie warto skorzystać z ich pomocy.

Czy wiesz, że...

tylko w 2019 roku do Polski sprowadzono ponad 1 000 000 używanych samochodów!

Wśród użytkowników dróg wciąż największym zainteresowaniem cieszą się marki BMW, Audi, Volkswagen, Opel sprowadzane z Niemiec, chociaż równie często spotkamy na naszych drogach "anglika". Niemniej w przypadku Wielkiej Brytanii koszty importu są jeszcze wyższe i transakcja ta rzadko się opłaca. Wszystko zależy od Twoich indywidualnych potrzeb względem pojazdu oraz tego, jak długo zamierzasz go użytkować. 

Czy wiesz, że...

średni wiek aut sprowadzonych w 2020 roku wyniósł 11 lat.

Jak wygląda proces sprowadzenia pojazdu do Polski?

Możliwości sprowadzenia samochodu do Polski jest kilka. Najpopularniejsza droga to kupno od kogoś, kto zajmuje się tym zawodowo. Jednak tu trzeba uważać, ponieważ są handlarze i handlowcy. 

Handlarze kupują auta w średnim stanie technicznym i doprowadzają go tanim kosztem do stanu używalności, ponieważ w dużej mierze znają się na mechanice pojazdów. Potem szybko wystawiają je na sprzedaż. 

Pierwszym elementem, który może o tym świadczyć, jest nieco niższa od średniej wartości rynkowej cena pojazdu. Natomiast drugim, przy którym powinna zaświecić Ci się czerwona lampka, są same superlatywy danego auta i żadnych ukrytych wad. Właściwie nie ma możliwości, żeby używany samochód był nieskazitelny i gotowy do jazdy. 

Zdarzają się wyjątki – na przykład auta świeżo po kapitalnym remoncie, których właściciele zwyczajnie mają dosyć, ponieważ ostatnie kilka lat tylko inwestowali – jednak jeżeli rzeczywiście tak było, poproś o historię napraw. Dzięki temu w prosty sposób sprawdzisz, czy sprzedawca mówi prawdę. Ta sytuacja dotyczy głównie pojazdów krajowych, niemniej nie wykluczamy historii, w których osoba prywatna ściągnęła samochód na własną rękę, wyremontowała i wystawiła na sprzedaż – tak też się zdarza. 

Handlowcy dbają o swoją reputację, dlatego sprowadzane przez nich samochody cieszą się dobrą opinią, jednak tu cena jest relatywnie wyższa. Import używanego pojazdu zza granicy nie należy do najtańszych transakcji, ale jeżeli ktoś naprawdę zna się na swojej robocie, bez problemu znajdzie świetne zagraniczne egzemplarze pojazdów. Znamy również osoby, które na sobie testują sprowadzane samochody. Kupują wybrane modele i jeżdżą nimi przez jakiś czas, dzięki czemu lepiej poznają pojazd i na bieżąco korygują ewentualne usterki. 

Koszty sprowadzenia samochodu do Polski 

W pierwszej kolejności należy zadbać o 30-dniowe ubezpieczenie OC, którego cena mieści się w granicy 100 zł. Następnie trzeba wykonać przegląd pojazdu na stacji diagnostycznej – cena waha się pomiędzy 90 a 160 zł (górna granica dla samochodów z instalacją autogazu).

Opłata akcyzy, która dla pojazdów z silnikiem do 1 999 cm 3 wynosi 3,1% wartości pojazdu oraz 18,9% dla samochodów powyżej 2 000 cm 3.

 

Tłumaczenie dokumentów przez tłumacza przysięgłego podnosi wartość transakcji o kolejne 150-200 zł. 

Wymiany oleju, filtrów, rozrządu, serwis klimatyzacji, co należy zrobić zawsze, kupując używany samochód – nawet 1 500 zł. 

Przerejestrowanie pojazdu 180,50 zł lub ponad 1 000 zł za spersonalizowane tablice rejestracyjne.

Dodatkowo należy doliczyć ewentualne koszty początkowych napraw, na przykład wymiany klocków hamulcowych, rzadko bowiem się zdarza, żeby w nowym-używanym pojeździe nie trzeba było nic robić, a jedynie wsiąść i jechać.

Pamiętaj, żeby zawsze dokładnie sprawdzić pojazd przed zakupem! Tym samym zachęcamy do odwiedzenia naszej strony głównej i zapoznania się z ofertami ekspertów motoryzacyjnych, którzy chętnie pomogą Ci kupić pojazd nadający się do jazdy!