<< Powrót do listy postów
blog-post image

Rodzaje świateł w samochodzie

Temat niby oczywisty, a nierzadko spotykamy się z tym, że tuż po egzaminie wiele osób zapomina, do czego służą dane światła. Szczególnie widoczne zjawisko w przypadku słabej widoczności (brak dodatkowych świateł) lub wcale niedużej mgły (kiedy to niesłusznie włączane są światła przeciwmgielne). 

W związku z powyższym uznaliśmy, że artykuł na temat świateł wraz z opisem jest dobrym pomysłem i przydatną ściągą. Światła dzienne, pozycyjne, mijania, postojowe, przeciwmgielne, drogowe, kierunkowskazy, awaryjne – poniżej wszystko, co warto o nich wiedzieć.

W Polsce mamy obowiązek, aby świateł drogowych lub mijania używać przez całą dobę, co reguluje art. 51 Prawa o ruchu drogowym: „Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza”, co ma dużo sensu.

Jeżeli tak jak my dużo podróżujesz po świecie, wiesz, że są kraje, w których od rana do zmierzchu nie ma obowiązku używania świateł dziennych. Według nas obowiązek taki powinien być wszędzie, ze względu na to, że dzięki temu wyraźnie wiadomo, który samochód jest w ruchu, a który na postoju. Wielokrotnie brak świateł w dzień bywa mylący. To tylko nasza subiektywna opinia, jednak uważamy, że zdecydowanie bezpieczniej jest, gdy pojazdy jednak mają obowiązek włączonych świateł do jazdy dziennej. 

Światła do jazdy dziennej

Świateł do jazdy dziennej można używać zamiast świateł mijania od zmierzchu do świtu, jeżeli przejrzystość powietrza na to pozwala. Mieszczą się tylko w przodu i często mają automatyczną funkcję przełączania się na mijania (czujnik zmierzchu), gdy zmienia się otoczenie samochodu (np. wjeżdżamy do tunelu lub zaczyna się robić ciemno). Trzeba jednak mieć na uwadze, że tryb „auto” dotyczy tylko przedniej części pojazdu, to znaczy, że nawet gdy mamy dobrze oświetloną drogę, tylne światła w pojeździe wciąż mogą będą wyłączone, ponieważ nie włączają się automatycznie. Zdecydowanie warto mieć to na uwadze, aby uniknąć kolizji lub w najlepszym wypadku mandatu. 

Światła mijania, „krótkie”

Światła mijania są podstawowymi w każdym pojeździe, ale mogą zostać zastąpione światłami dziennymi. Ustawiane są asymetrycznie, to znaczy, że prawa strona jest oświetlana mocniej aniżeli lewa (od strony kierowcy). Taki zabieg sprawia, że niezależnie od pory dnia mamy dobrze oświetloną drogę, a jednocześnie nie oślepiamy osób z naprzeciwka. 

Światła mijania zgodnie z przepisami należy włączyć”

  • podczas holowania,
  • w tunelu,
  • od zmierzchu do świtu,
  • od świtu do zmierzchu (jeżeli samochód nie ma świateł do jazdy dziennej),
  • w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza.

Światła drogowe, „długie”

Świateł drogowych, tak zwane „długie”, używa się od zmierzchu do świtu i można je stosować zamiast świateł mijania lub razem z nimi, bez znaczenia, czy jedziemy w terenie zabudowanym czy nie. Ich głównym zadaniem jest dodatkowe doświetlenie drogi przed pojazdem. Wskazane jest, aby je wyłączyć w momencie, gdy naprzeciwko pojawia się inny pojazd lub gdy zbliżamy się do kolumny pieszych. Światła drogowe są dosyć mocne i zwyczajnie oślepiają osoby będące po przeciwnej stronie drogi. 

Światła przeciwmgielne/przeciwmgłowe

Tego rodzaju świateł (przednich) używa się podczas występowania gęstej mgły, ale także w czasie znacznie obniżonej przejrzystości powietrza. Do takich sytuacji zalicza się silne opady śniegu, deszczu, dym, piach. Jeżeli widoczność ograniczona jest na odległość mniejszą niż 50 m, należy również włączyć światła przeciwmgielne tylne. Niestety kierowcy często zbyt wcześnie włączają światła przeciwmgłowe lub zapominają ich wyłączyć, gdy sytuacja na drodze wraca do normy, co prowadzi do oślepienia pozostałych użytkowników dróg będących za danym pojazdem. 

Świateł przeciwmgielnych wyjątkowo można używać również w czasie dobrej przejrzystości powietrza – warunkiem jest poruszanie się po krętej, odpowiednio oznaczonej znakami, drodze. 

Światła postojowe

Świateł postojowych używa się w momencie niedostatecznej widoczności – podczas postoju lub zatrzymania pojazdu. Co ważne – włącza się je tylko od strony środka jezdni. Nie są obowiązkowym elementem pojazdu. Często mylone są ze światłami pozycyjnymi, o których mowa poniżej. 

Światła pozycyjne

Każdy samochód powinien mieć dwie białe lampy pozycyjne przednie oraz dwie czerwone lampy pozycyjne tylne. Używane są po zmierzchu, w trakcie holowania pojazdu lub gdy światła awaryjne są zepsute, czyli zawsze wtedy, gdy pojazd nie jest dostatecznie widoczny. Mówiąc wprost – światła pozycyjne sygnalizują położenie pojazdu. Są obowiązkowe zarówno w pojazdach 4-kołowych, jak i jednośladach, również w czasie postoju w trudnych warunkach pogodowych.

Kierunkowskazy

Używa się ich zawsze wtedy, gdy zmienia się położenie pojazdu, czyli skręca lub włącza do ruchu. W niektórych krajach dobrym nawykiem jest używanie kierunkowskazów na rondzie – to znaczy, kiedy samochód wciąż kręci się wokół skrzyżowania, sygnalizuje kierunkowskazem lewym, że jeszcze nie będzie zjeżdżał – prawy kierunkowskaz pojawia się w momencie, gdy zbliża się do wybranego zjazdu. 

Światła awaryjne

Sygnalizują, że samochód uległ awarii lub wydarzyła się inna sytuacja, poprzez którą nie może zmienić położenia, a stoi w niewłaściwym miejscu (chociażby dostawcy/kurierzy). Znajdują się po dwa z przodu i z tyłu pojazdu. 

Kupując używany pojazd sprawdź, czy wszystkie światła działają prawidłowo.

Zapraszamy do skorzystania z usług ekspertów dostępnych na naszej stronie lokalnydiagnosta.pl – sprawdź pojazd zdalnie lub lokalnie.