<< Powrót do listy postów
blog-post image

Kontrola trakcji (TCS – ASR, ESC, ESP)

Okres zimowy bywa dla kierowców trudny ze względu na zmienną pogodę oraz często śliską nawierzchnię. Oprócz posiadania zimowego ogumienia, dobrze mieć w samochodzie system elektroniczny typu ASR lub ESP. Kontrola trakcji w pojeździe jest jednym z tych elementów, które poprawiają komfort jazdy i wpływają na poziom bezpieczeństwa podróżujących.

Zadaniem układu (systemu) kontroli trakcji (TCS) oraz regulacji poślizgu napędu (ASR) jest niedopuszczenie do poślizgnięcia się pojazdu na drodze w trakcie przyspieszania oraz w sytuacji niekontrolowanej. Jest kolejnym z tych elementów w samochodzie, które znacznie wpływają na podwyższenie bezpieczeństwa czynnego. Ma również znaczenie odnoszące się do eksploatacji pojazdu, tj. zmniejsza zużycie paliwa oraz opon. Układ kontroli trakcji wykorzystuje elementy systemu ABS oraz wchodzi w skład układu stabilizacji toru jazdy (ESC).

Jak działa układ kontroli trakcji?

Od strony technicznej wygląda to następująco: kiedy czujniki w samochodzie rozpoznają różnice częstotliwości sygnałów, w pojeździe dochodzi do:

  • przymknięcia przepustnicy,
  • opóźnienia zapłonu lub jego odłączenia,
  • przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu.

Jeżeli samochód nie posiada systemu kontroli trakcji, najechanie na śliską powierzchnię jednym z kół powoduje, że pozostałe tracą swoją przyczepność. Dochodzi do poślizgu. W pojazdach z aktywnym układem kontroli trakcji, system od razu wykrywa nieprawidłowość i reaguje we właściwy sposób. 

W pojazdach typu Volvo, których producenci od zawsze stawiają na bezpieczeństwo podróżnych, systemy te są bardzo zaawansowane i chronią przed ewentualnymi kolizjami drogowymi. Świetnym przykładem obrazującym systemy bezpieczeństwa w pojeździe (ESC) jest moment, w którym kierowca przysypia w trakcie długiej i nużącej podróży. W ostatnich modelach Volvo (mowa o 2020 roku) system jest tak zaawansowany, że niemal nie pozwala doprowadzić do zagrożenia na drodze. Jak to działa? W momencie, gdy samochód zjeżdża na drugi pas, pojazd sam wraca na właściwy tor jazdy. Gdy sytuacja się powtarza i wyczuwalne są luzy na kierownicy (brak kontroli kierowcy), samochód zaczyna wydawać charakterystyczne dźwięki (jak budzik) lub/i się zatrzymuje, wykorzystując przy tym system automatycznego hamowania (City Safety) – który działa również w chwili niekontrolowanego zbliżania się do innego pojazdu – oraz system typu Driver Alert.

Niemniej warto mieć na uwadze, że nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa nie zastąpią zdrowego rozsądku. Kultura jazdy, właściwe zachowanie na drodze w różnych warunkach drogowych, to elementy świadczące o byciu dobrym kierowcą. Żaden układ bezpieczeństwa w pojeździe nie uchroni przed ryzykownym i niebezpiecznym zachowaniem osoby znajdującej się za kierownicą.

Systemy kontroli trakcji niewątpliwie wpływają na komfort jazdy, jednak nie powinno się im ufać w 100%! 

I pamiętaj – kupując używane auto, zweryfikuj, czy wszystkie elementy działają prawidłowo – od tego zależy Twoje zdrowie i bezpieczeństwo!

Nazwy, które powinieneś znać

ABS – zapobiega blokowaniu kół w czasie hamowania

ACC – tempomat

AFIL (Lane assist)– system informuje o zjechaniu ze swojego toru jazdy

ASR – system, którego zadaniem jest zapobieganie poślizgowi kół podczas ruszania

BLIS – kontrola martwego pola 

BAS – system wspomagania hamowania

City Safety – system automatycznego hamowania

Driver Alert – kontroluje zmęczenie kierowcy

ESP – elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy

TPMS – weryfikuje ciśnienie w oponach

TSR – rozpoznaje znaki drogowe

LokalnyDiagnosta.pl