Kontrola trakcji (TCS – ASR, ESC, ESP)
Okres zimowy bywa dla kierowców trudny ze względu na zmienną pogodę oraz często śliską nawierzchnię. Oprócz posiadania zimowego ogumienia, dobrze mieć w samochodzie system elektroniczny typu ASR lub ESP. Kontrola trakcji w pojeździe jest jednym z tych elementów, które poprawiają komfort jazdy i wpływają na poziom bezpieczeństwa podróżujących.
Zadaniem układu (systemu) kontroli trakcji (TCS) oraz regulacji poślizgu napędu (ASR) jest niedopuszczenie do poślizgnięcia się pojazdu na drodze w trakcie przyspieszania oraz w sytuacji niekontrolowanej. Jest kolejnym z tych elementów w samochodzie, które znacznie wpływają na podwyższenie bezpieczeństwa czynnego. Ma również znaczenie odnoszące się do eksploatacji pojazdu, tj. zmniejsza zużycie paliwa oraz opon. Układ kontroli trakcji wykorzystuje elementy systemu ABS oraz wchodzi w skład układu stabilizacji toru jazdy (ESC).
Jak działa układ kontroli trakcji?
Od strony technicznej wygląda to następująco: kiedy czujniki w samochodzie rozpoznają różnice częstotliwości sygnałów, w pojeździe dochodzi do:
- przymknięcia przepustnicy,
- opóźnienia zapłonu lub jego odłączenia,
- przyhamowania kół znajdujących się w poślizgu.
Jeżeli samochód nie posiada systemu kontroli trakcji, najechanie na śliską powierzchnię jednym z kół powoduje, że pozostałe tracą swoją przyczepność. Dochodzi do poślizgu. W pojazdach z aktywnym układem kontroli trakcji, system od razu wykrywa nieprawidłowość i reaguje we właściwy sposób.
W pojazdach typu Volvo, których producenci od zawsze stawiają na bezpieczeństwo podróżnych, systemy te są bardzo zaawansowane i chronią przed ewentualnymi kolizjami drogowymi. Świetnym przykładem obrazującym systemy bezpieczeństwa w pojeździe (ESC) jest moment, w którym kierowca przysypia w trakcie długiej i nużącej podróży. W ostatnich modelach Volvo (mowa o 2020 roku) system jest tak zaawansowany, że niemal nie pozwala doprowadzić do zagrożenia na drodze. Jak to działa? W momencie, gdy samochód zjeżdża na drugi pas, pojazd sam wraca na właściwy tor jazdy. Gdy sytuacja się powtarza i wyczuwalne są luzy na kierownicy (brak kontroli kierowcy), samochód zaczyna wydawać charakterystyczne dźwięki (jak budzik) lub/i się zatrzymuje, wykorzystując przy tym system automatycznego hamowania (City Safety) – który działa również w chwili niekontrolowanego zbliżania się do innego pojazdu – oraz system typu Driver Alert.
Niemniej warto mieć na uwadze, że nawet najlepsze systemy bezpieczeństwa nie zastąpią zdrowego rozsądku. Kultura jazdy, właściwe zachowanie na drodze w różnych warunkach drogowych, to elementy świadczące o byciu dobrym kierowcą. Żaden układ bezpieczeństwa w pojeździe nie uchroni przed ryzykownym i niebezpiecznym zachowaniem osoby znajdującej się za kierownicą.
Systemy kontroli trakcji niewątpliwie wpływają na komfort jazdy, jednak nie powinno się im ufać w 100%!
I pamiętaj – kupując używane auto, zweryfikuj, czy wszystkie elementy działają prawidłowo – od tego zależy Twoje zdrowie i bezpieczeństwo!
Nazwy, które powinieneś znać
ABS – zapobiega blokowaniu kół w czasie hamowania
ACC – tempomat
AFIL (Lane assist)– system informuje o zjechaniu ze swojego toru jazdy
ASR – system, którego zadaniem jest zapobieganie poślizgowi kół podczas ruszania
BLIS – kontrola martwego pola
BAS – system wspomagania hamowania
City Safety – system automatycznego hamowania
Driver Alert – kontroluje zmęczenie kierowcy
ESP – elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy
TPMS – weryfikuje ciśnienie w oponach
TSR – rozpoznaje znaki drogowe